top of page

Meet a GIRLBOSS: Roos en Feline

Ken jij DOTT. al? Binnenkort waarschijnlijk wel! Het kledingmerk wordt steeds populairder! Roos en Feline zijn de ontwerpers van dit opkomende modemerk.

1. Waar kunnen mensen jullie van kennen?

“Van DOTT. Young Ethical Fashion. Onze eigen kledinglijn die we begin 2017 opgericht hebben en waarin we verantwoorde kleding in een modern jasje op de markt willen brengen. Hierbinnen maken we kleding van biologisch katoen samen met getalenteerde mannen met een vluchteling achtergrond. Zij hebben jarenlang ervaring met kleding maken.”

2. Welke opleidingen hebben jullie gevolgd?

Feline: “Ik heb Industrial Design Engineering (Industrieel Ontwerpen) gestudeerd aan de TU Delft. Hierbinnen leer je alles over het ontwerpen van producten en alles wat hierbij komt kijken. “

Roos: “En ik heb bedrijfskunde in Amsterdam gestudeerd. Dat spreekt denk ik wel voor zich.”

3. Wat was absoluut een hoogtepunt?

“Ik vind eigenlijk alles wat we met DOTT. tot nu toe hebben bereikt een hoogtepunt. Ervaren dat al je harde werk effect heeft en je ideeën bij mensen aanslaan, daar kan eigenlijk niets tegenop. Maar als we dan tóch iets moesten kiezen dan zou ik zeggen dat moment dat je voor het eerst een vreemde of een vreemde plek in JOUW kleding ziet lopen. Love it. Dan moet je jezelf in houden om niet te gaan roepen: HEE DIE TRUI IS VAN ONS, haha.”

4. Waar zijn jullie het meest trots op?

“Wij zijn absoluut het meest trots op de mannen die bij ons werken. Trots op wat wij voor hun hebben kunnen betekenen, maar ook op wat we met z’n 4en hebben bereikt. Hun motivatie en hun drive om van DOTT. een succes te willen maken houdt ons gefocust en gedreven om door te blijven gaan.”

5. Waar halen jullie je inspiratie vandaan?

“Pfoe, eigenlijk overal. Als ik er weer een lange dag op heb zitten en eindelijk in bed lig, dán komen de beste ideeën bovendrijven. Dan weet ik dat ik móet slapen, want hoe langer ik op blijf, hoe korter ik slaap, maar op de een of andere manier beginnen mijn hersenen dan pas écht te brainstormen. Misschien omdat ik de hele dag overal inspiratie uit haal, maar dan niet de tijd kan nemen om er écht even over na te denken door de drukte. En ’s avonds hoef je in principe niets meer te doen, dus kan mijn hoofd overuren draaien op leuke nieuwe ideeën. Roos is dan ook altijd heel verbaast als ik in de ochtend met hele lijsten vol ideeën aan kom zetten. Wanneer heb je dit nou weer gedaan?”

6. Hoe denken jullie succesvol te worden?

“Ligt eraan wat je met succesvol bedoelt, want dit is natuurlijk voor iedereen anders. Ik ben wel iemand die 100% met iets bezig moet zijn. Ik kan niet nu met DOTT. proberen iets te bereiken, maar in mijn achterhoofd al 3 andere bedrijven hebben opgericht. Dus als ik nu moet nadenken over hoe ik succesvol denk te worden dan denk ik natuurlijk aan DOTT. En dan niet zozeer mijn eigen succes, maar vooral het succes van DOTT. en het verhaal achter DOTT. Dat we nog veel meer mensen kunnen betrekken in team DOTT, dat mensen weer waarde gaan hechten aan het verhaal achter hun kleding en dan bedrijven misschien wel geïnspireerd raken om ook mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst te nemen. Als we op welke manier dan ook mensen kunnen inspireren met ons verhaal, dát is voor mij succes. Of natuurlijk als de helft van Nederland in een DOTT. trui loopt, ook dat is succes haha… “

7. Hoe zorgen jullie ervoor dat je merk bekend wordt?

“Wij proberen te zorgen dat mensen ons vanuit alle hoeken, overal weer voorbij zien komen. Festivals, social media, blogs, tv, radio, alles. Tot dat moment dat je mensen hoort zeggen: hee, ik zag dit merk ook daar en daar staan volgens mij, dán weet je dat je lekker bezig bent. En als je dan ook nog een goed verhaal hebt dan trek je langzaam mensen naar je toe. Ik ben hier zelf ook absoluut gevoelig voor, dus ik weet hoe het werkt. Als ik voor het eerst een merk zie dan valt het niet eens op. Pas als je het minimaal 5 keer voorbij hebt zien komen op 5 verschillende manieren, dán ga je denken: ik moet dit hebben. En zo proberen ook wij Nederland te veroveren.”

8. Wat willen jullie naar de mensen overbrengen?

“Vooral eigenlijk 3 kerndingen:

1) Dat werken met mensen met een vluchteling achtergrond niet alleen voor hun, maar ook voor jezelf zo veel kan opleveren. En dan vooral qua motivatie, gedrevenheid en de andere invalshoeken je weer kunnen inspireren.

2) Daarnaast willen we mensen doen beseffen dat er meer zit achter de kleding die je draagt. Kijk even naar beneden en probeer maar eens te letten op élk detail dat je ziet in je kleding. Ergens op de wereld heeft iemand hier heel veel werk aan besteed om dit voor jou in elkaar te zetten. Wij zijn een koopzieke consument geworden die niet meer waarde hecht aan dat ene kledingstuk, want over twee weken is die weer vervangen voor een ander product. Waarom willen we niet iets meer betalen en weer blij zijn met dat kledingstuk wat lekker zit, lang meegaat en niet is gemaakt ten koste van andere mensen?

3) En ten derde willen we jong ondernemen stimuleren. Wij zijn zo blij dat we vroeg zijn begonnen met een eigen bedrijfje opzetten. Niet alleen leer je hier zo ontzettend veel van, maar mensen vinden het tof dat je op jonge leeftijd iets probeert neer te zetten en staan altijd voor je klaar met advies en hulp.”

9. Wat is jullie ultieme droom op dit vakgebied?

“De ultieme droom? Dat iedereen DOTT. kent. Dat we een begrip worden voor jong en oud. Dat we de wereld kunnen laten zien dat er méér zit achter de kleding die je draagt.”

10. Hebben jullie nog een tip voor de toekomstige carrière toppers?

“Begin jong met ondernemen. Heb je een tof idee? Werk het uit en vraag overal hulp aan iedereen die er verstand van heeft. Ga de gok pas wagen als je zelf 100% zeker weet dat dit met de juiste uitwerking en drive écht een succes kan worden!”


bottom of page