top of page

Meet a GIRLBOSS: Chinouk Thijssen


Chinouk Thijssen is YA-thrillerauteur, maakt video’s op haar YouTube kanaal en is redacteur. Ze stond in de top 5 van de verkiezing Rotterdamse Zakenvrouw van het Jaar. Elke dag staat ze op om te doen wat ze het allerleukst vindt. Dat komt omdat ze van haar passie haar werk heeft gemaakt!

1. Waar kunnen mensen jou van kennen?

“Mensen kunnen mij kennen van mijn young adult-thrillers (Hij is van mij en Blindelings), mijn BookTube-kanaal (www.youtube.com/chinoukthijssen), mijn column op Zakenmeisje.nl en van Instagram.”

2. Welke opleiding heb je gevolgd?

“Ik heb opleidingen gevolgd die ik niet heb afgemaakt en waar ik uiteindelijk niks mee wilde doen. Ik heb een opleiding verzorgende IG gedaan, één jaar verpleegkunde psychiatrie, dat was niks voor mij, en drieënhalf jaar verpleegkunde algemeen. Voor het werk dat ik nu doe, redactiewerk voor uitgeverijen, zijn wel opleidingen, maar ik ben er een beetje in gerold en heb het in de praktijk geleerd.”

3. Wat was absoluut een hoogtepunt?

“Dat was dit jaar, toen ik in de top 5 stond van de verkiezing Rotterdamse Zakenvrouw van het Jaar. Dat vond ik een hele eer en ik heb er veel leuke mensen door leren kennen.”

4. Waar ben je het meest trots op?

“Dat mijn bedrijf al acht jaar goed loopt en dat ik van mijn passie kan leven. Ik sta elke dag op om te doen wat ik het allerleukst vind. Dat is toch wel mijn grootste droom.”

5. Waar haal je je inspiratie vandaan?

“Dat kan overal vandaan komen. Ik hoef maar naar buiten te kijken en er komt al een idee binnen. Vaak ook op de momenten dat je er niet op zit te wachten, zoals onder de douche of wanneer je ligt te slapen. Aan inspiratie in ieder geval geen gebrek.”

6. Hoe ben je zo succesvol geworden?

“Ik zou zelf niet zo snel zeggen dat ik succesvol ben, maar dat het gewoon allemaal goed loopt. Het is hard werken en doorzetten, nooit opgeven. Vaak 24/7 werken, maar als het je passie is, vind je dat niet zo erg. Je moet vaak nee zeggen tegen vrienden en ’s nachts deadlines halen, maar ik weet waar ik het voor doe.”

7. Hoe zorg je ervoor dat je merk bekend wordt?

“Door goed gebruik te maken van social media. Vooral van Instagram. Ik gebruik het niet om opdrachtgevers te vinden, want ik werk vooral voor vaste opdrachtgevers, maar netwerken is altijd handig. Het is geven en nemen op social media. Niet alleen promoten en zenden, maar ook interesse tonen in anderen. Vooral dit jaar heb ik daardoor een grote groep girlbosses leren kennen, die mij heel erg inspireren.”

8. Wat wil je graag naar de mensen overbrengen?

“Dat je van je passie je werk kunt maken en van dromen doelen kunt maken. Als je iets echt graag wilt, is er altijd een weg. Het is 10% talent of aanleg en 90% ervoor gaan.”

9. Wat is je ultieme droom op vakgebied?

“Het lijkt mij tof om mensen op te kunnen leiden om boeken te corrigeren en om er dan echt een tekstbureau van te maken. Waarin ik correctoren koppel aan opdrachtgevers. Maar dan moet ik eerst tijd hebben om iemand op te leiden, haha. Voor nu doe ik het allemaal nog zelf.”

10. Heb je nog een tip voor een toekomstige girlboss?

“Ga er 100% voor, geef nooit op en geloof in jezelf, dan kom je er wel.”

FOTOGRAFIE: Prisca Visser


bottom of page