top of page

Meet a GIRLBOSS: Joyce Koornneef

Joyce Koornneef is grafisch ontwerpster en heeft een bedrijf genaamd Pixels & Kruimels.

1 : Waar kunnen mensen jou van kennen?

Mijn eenvrouwszaakje Pixels & Kruimels! Ik ben een grafisch ontwerpster die toevallig ook van taarten bakken houdt.

2 : Welke opleiding heb je gevolgd en wat houd dat in?

Ik heb de opleiding Communicatie & Multimedia Design gevolgd. Hier leerde ik hoe je interactieve producten ontwerpt voor verschillende doelgroepen aan de hand van creatieve onderzoekstechnieken. Het is een creatieve maar ook brede opleiding. Je leert veel van verschillende vakgebieden, zoals visual design, marketing en programmeren. Ik vond het fantastisch en zocht vaak naar een balans tussen online en offline werken en tussen digitale en fysieke producten. In mijn scriptie onderzocht ik bijvoorbeeld de ontwikkeling in 3D printers met als doel: hoe kun je zijn gebruikers meer voldoening geven en hoe kun je ervoor zorgen dat de 3D-geprinte producten waardevoller zijn voor de maker. Het is immers niet handgemaakt, maar machinaal.

3 : Wat was absoluut een hoogtepunt?

Het moment dat ik de stap durfde te nemen en mijn eenvrouwszaakje oprichtte! Ik ging naar de KvK, schreef mij in, pakte mijn koffers en vertrok vervolgens voor een maand naar Londen om daar zoveel mogelijk te leren en inspiratie op te doen. Londen is een design- en bak-walhalla, dus aan designmusea en bakkerijtjes kwam ik niet te kort! Ook volgde ik de cursus ‘A 100 Design Projects’ aan de UAL. Wat was dat een heerlijk goed begin!

4 : Waar ben je het meest trots op?

Op mijn zusjes! Die doen het zo goed. Lisanne is sportvrouw van het jaar (maar echt!) en is toegelaten tot de sportklas op de middelbare school, en Celeste is professioneel oppasser van het jaar (maar echt!) en is bijna afgestudeerd aan de opleiding pedagogiek. Het is zo leuk om te zien dat we alledrie een hele andere passie hebben en er helemaal voor gaan!

5 : Waar haal je je inspiratie vandaan?

Deze is moeilijk! Hoe kun je deze vraag beantwoorden zonder cliché te zijn? Het woord ‘inspiratie’ is misschien een beetje uitgemolken, maar heel eerlijk: overal vandaan! Mijn omgeving, de locatie waar ik mij op een bepaald moment bevind, de mensen die ik spreek, ontwerpers om mij heen die fantastische dingen maken, musea, actuele kunst, reizen, maar ook online op Instagram bijvoorbeeld. En ook blije mensen! Zij zijn een inspiratie en motivatie voor mij.

6 : Hoe ben je zo succesvol geworden?

Wat een leuke vraag! Dat jij deze vraag stelt, zegt eigenlijk dat jij vind dat ik succesvol ben. Dankjewel! Maar, ik wil mijzelf absoluut niet succesvol noemen. Succesvol zijn betekent naar mijn mening toch meer. Voor de grap zocht ik het woord ‘succesvol’ even op en meneer Van Dale zegt dat het een ‘geslaagde verwezenlijking van een voornemen’ is. En dat succes een persoonlijk en relatief begrip is. Ik ben ontzettend dankbaar met de ontwikkelingen van mijn bedrijfje en alle blije mensen om mij heen, maar ik moet nog verder groeien. Groeien als ondernemer, groeien in keuzes maken en persoonlijk groeien in het vinden van een balans. Maar even tussen ons: stiekem zal ik altijd wel een beetje een creatieve chaoot blijven!

7 : Hoe zorg je ervoor dat je merk bekend word?

Door te doen waar jij goed in bent en wat jij leuk vind! En belangrijk: hier volledig jezelf in te zijn! Dit zien mensen, dit valt op, dit is puur! Wanneer jij straalt in je bedrijf of ‘merk’, willen mensen met je mee stralen en willen mensen hieraan bijdragen.

Het helpt natuurlijk enorm wanneer je dit ook online uitdraagt. Deel mooie plaatjes met jouw verhaal op Instagram, zorg dat je website op orde is. Je ‘merk’ moet wel consistent zijn in alle touchpoints: in momenten waarmee de buitenwereld met jou merk in aanraking kan komen. Of het nu een website, een praatje, een kaartje of (in mijn geval) een verpakking is.

Je krijgt ook meer bekendheid door ervoor te zorgen dat je klanten blij zijn. Als een klant bij je komt aankloppen met een vraag, probeer dan eerst deze vraag te ontcijferen in plaats van klakkeloos te doen wat er van je gevraagd wordt. Door meer te doen en mee te denken kun je hen verbazen en nog blijer maken!

8 : Wat wil je naar de mensen overbrengen?

Ik wil laten zien dat ik met hart en ziel aan mijn projecten werk. Hierin wil ik laten zien dat die aandacht, tijd en passie zo waardevol zijn voor bijvoorbeeld een bedrijf, een startende ondernemer of iemand die een speciaal moment wilt vieren.

9 : Wat is je ultieme droom op vak gebied?

Nu zet ik mij volledig in voor mijn eenvrouwszaakje en wil ik hier zoveel mogelijk in groeien en leren. Dit was mijn droom! Maar mijn droom voor in de toekomst is: nog meer leren en maken in misschien wel mijn eigen studio! Wie weet!

10 : Heb je nog een tip voor een toekomstige carrière topper?

Doen! Doen! Doen! En je absoluut geen zorgen maken over je financiën of klantenstroom. Zolang jij doet wat je leuk vind en waar je goed in bent, komen ze vanzelf jou kant op.


bottom of page